ویتامین k | علائم کمبود ویتامین k

ویتامین k | علائم کمبود ویتامین k

ویتامین K چیست؟

ویتامین K ماده ای است که بدن به مقدار کم و منظم بدان نیاز دارد و برای تشکیل مواد متعددی از جمله فاکتورهای تشکیل انعقاد خون و پروتین C و S ضروری است.

نشانه های کمبود ویتامین K و مهم ترین فواید آن + منابع غذایی
ویتامین k | علائم کمبود ویتامین k

انواع متفاوت ویتامین K 

سه نوع ویتامین K وجود دارد:

  • ویتامین K1 ویتامین طبیعی است که از غذاها بدست می آید و در سبزیجات تیره و روغن های گیاهی موجود است. این ویتامین در محصولات لبنی وجود ندارد. ویتامین K1 به عنوان گونه گیاهی ویتامین K در نظر گرفته می شود و از لحاظ تجاری برای درمان بیماری های مرتبط با انعقاد خون به کار برده می شود.
  • ویتامین k2 از باکتری هایی تولید می شود که به طور طبیعی در روده وجود دارند. باکتری هایی که در روده وجود درند می توانند ویتامین K1 را به K2 تغییر دهند. در صورتی که این ویتامین به طور طبیعی مصرف نشود، مکمل ویتامین K2 باید مورد استفاده قرار گیرد.
  • منادیون یک ویتامین غیر طبیعی و ساخته دست انسان است که در برخی از کشورها به عنوان مکمل غذایی برای جبران کمبود ویتامین K مورد استفاده قرار می گیرد. گاهی اوقات این ویتامین K3 نامیده می شود. مکمل منادیون در آمریکا ممنوع است زیرا اگر بیش از حد مصرف شود در بدن تولید سم می کند.

با توجه به اینکه بدن انسان نمی تواند مقدار کافی از این ویتامین را تولید کند، مقدار کافی از این ریزمغذی باید در رژیم غذایی وجود داشته باشد. غذاهای فراوانی وجود دارند که سرشار از این ویتامین هستند.

تمامی این مواد در کنار یکدیگر سبب منعقد شدن خون در هنگام جراحات و خونریزی های شدید می شوند. این ترکیبات خون را منعقد می کنند و از دست رفتن آن جلوگیری به عمل می آورند.

افرادی که از کمبود این ویتامین رنج می برند دایما خونریزی ( به طور مثال در لثه) دارند و همین امر معضلات زیادی را برای فرد به وجود می آورد.

عوارض کمبود ویتامین k در بدن چیست؟ - تابناک | TABNAK

مقدار ناکافی از ویتامین K در بدن منجر به خونریزی و یا بروز کبودی بر روی بدن می شود. این ویتامین نقش مهمی در جلوگیری از تحلیل استخوان بازی می کند. تحلیل استخوان بیماری بسیار خطرناکی است که مشکلات زیادی را برای فرد به وجود می آورد.

سطوح پایین ویتامین K در خون سبب تراکم پایین استخوان می شود؛ در این زمینه شواهدی موجود است که نشان می دهد سطوح کافی این ویتامین می تواند سلامت استخوان را بهبود بخشد و از بروز ترک خوردگی بر روی استخوان جلوگیری به عمل آورد.

بیماری تحلیل استخوان بیماری رایجی در میان میانسالان است. این بیماری مشکلات زیادی را برای فرد به وجود می آورد و در نمونه های حاد فرد توانایی خود را برای راه رفتن از دست می دهد.

به همین دلیل چک آپ سالیانه و بررسی سطوح ویتامینها در بدن در سنین میانسالی از اهمیت زیادی برخوردار است. زیرا با تشخیص زودهنگام مواد معدنی و ویتامین در بدن می توانید سریعا آن را کنترل کنید و از بروز عوارض بعدی که درمان آنها بسیار دشوارتر است جلوگیری به عمل آورید.

علائم و عوارض کمبود انواع ویتامین ها در بدن + درمان با تغذیه

کمبود ویتامین k در چه افرادی رخ می دهد؟

فقدان ویتامین در همه افراد ممکن است رخ دهد، اما بعضی افراد بیشتر در معرض کمبود ویتامین قرار دارند.

این افراد معمولا:

  • شرایط مزمن سوتغذیه و یا سو جذب دارند؛
  • افرادی که به مدت طولانی از آنتی بیوتیک استفاده کرده اند، آنتی بیوتیکها سبب شده اند باکتری های رود از بین برود، در نتیجه ویتامینk2 در بدن کاهش پیدا می کند؛
  • بیمارانی که از سرطان رنج می برند و یا دیالیز می شوند.
  • افرادی که بیماری هایی مانند کولیت، اوسراتیو و سلیاک مبتلا هستند.

بهتر است برای اطمینان از عدم فقدان این ویتامین در بدن به پزشک مراجعه کنید و با آزمایش ساده خون سطوح ویتامین و مواد معدنی موجود در خون خود را اندازه گیری کنید.

کمبود ویتامین K ؛ علائم و عوارض کمبود ویتامین K | دکتردکتر

علل و عوامل پرخطر کمبود ویتامین کا

بزرگسالان در شرایط زیر بیشتر در معرض خطر کمبود ویتامین کا و علائم مربوط به آن قرار می ­گیرند:

  • مصرف داروهای ضد انعقاد خون که مانع از تشکیل لخته خون می­ شود اما فعالیت ویتامین کا را مهار می­ کند
  • مصرف آنتی­بیوتیک­ هایی که در تشکیل ویتامین کا و جذب آن اختلال ایجاد می­ کنند
  • عدم دریافت ویتامین کا مورد نیاز از طریق مصرف غذا
  • مصرف دوز بالای ویتامین آ یا ای

ممکن است سایر افرادی که دچار کمبود ویتامین کا تشخیص داده می­ شوند مبتلا به نوعی بیماری باشند که بدن به موجب آن نمی­ تواند چربی را به درستی جذب کند. به این وضعیت، سوء جذب چربی می­ گویند.

ممکن است افرادی که دچار اختلال جذب چربی هستند از بیماری­ های زیر رنج ببرند:

  • بیماری سلیاک
  • فیبروز کیستیک
  • اختلال مجرای روده یا دستگاه صفراوی (کبد، کیسه صفرا و مجرای صفرا) ( سرطان کیسه صفرا )
  • قسمتی از روده­ ی فرد برداشته شده باشد
تاریخچه و معرفی ویتامین کا (K) (منابع و اثر آن در طیور) - مرجع تخصصی دام و  طیور - نیازی

کمبود ویتامین K  و آسیب به سلامت استخوانها در زنان یائسه

کمبود ویتامین k سبب می شود سلامت استخوان ها به خطر بیافتد. مطالعات نشان می دهند افرادی که از کمبود این ویتامین رنج می برند بیشتر از افراد دیگر در خطر ابتلا به بیماری پوکی استخوان قرار دارند. این مسئله برای بانوانی که یائسه شده اند و بدنشان از کمبود ویتامین k رنج می برد بسیار حاد تر است.

به طور کلی یائسگی ( یا قطع همیشگی عادت ماهیانه که در سنین 49 تا 52 سالگی رخ می دهد) سبب بهم خوردن تعادل هورمونها در بدن می شود.

همین امر مشکلات زیادی از جمله گر گرفتگی، تعریق بیش از حد، خستگی مداوم، تغییر خلقیات، درد بدن به ویژه درد مفاصل و افسردگی را به وجود می آورد.

اگر بدن شما ویتامین های مورد نیاز خود را در این دوران دریافت نکند با مشکلات بسیار جدی رو به رو می شود. کمبود ویتامین k در زنان یائسه خطر پوکی استخوان را افزایش می دهد.

همانطور که می دانید بدن بانوان 10 سال قبل از اینکه یائسه شوند، وارد پروسه یائسگی می شود و تولید هورمون استروژن را کاهش می دهد.

به همین دلیل بهتر است اگر وارد دهه 40 شده اید، حداقل سالی یکبار به چک آپ سالیانه بروید و اگر از کمبود ویتامین و یا ماده معدنی رنج می برید سریعا آن را درمان کنید.

مصرف مکمل های ویتامینی و حاوی مواد معدنی در این مدت به حفظ سلامتی بانوان کمک زیادی می کند.

افت ویتامین k چه عوارضی برای بدن دارد؟

ویتامین K در چه غذاهایی یافت می شود؟

کارکرد درست آنزیم پروترومبین در بدن که یکی از فاکتورهای انعقاد خون است به ویتامین K وابسته است. همچنین این ویتامین برای عملکرد درست آنزیم دیگری به نام استئوکلسین بسیار مهم است. زیرا این آنزیم در استحکام استخوانها و جذب کلسیم اثرات زیادی دارد.

به همین دلیل این ویتامین، ویتامینی بسیار حیاتی برای بدن است و کمبود آن مشکلات زیادی را برای بدن به وجود می آورد. بهتر است بدانید اگر رژیم غذایی شما حاوی ویتامین K باشد دیگر نیازی به استفاده از مکملهای ویتامینی ندارید. به همین دلیل بهتر است در وهله اول به رژیم غذایی خود اهمیت زیادی بدهید.

ویتامین K در بسیاری از منابع غذایی و حیوانی وجود دارد. سبزیجاتی مانند:

  • اسفناج
  • بروکلی
  • هویج
  • بلوبری
  • کدو حلوایی
  • کاهو

سرشار از این ویتامین هستند. منابع حیوانی که شامل ویتامین K هستند به شرح زیرند:

  • گوشت
  • مرغ
  • تخم مرغ
  • پنیر
  • سویا
فیس نم

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

6 − یک =