خواص و فواید ماهی برای بدن

خواص و فواید ماهی برای بدن

خواص و فواید ماهی برای بدن

خواص ماهی : خاصیت های ثابت شده ماهی

 ماهی سرشار از مواد غذایی مهم است

همه‌ی انواع ماهی برای سلامت انسان مفید هستند. ماهی‌ها سرشار از مواد مغذی فراوانی هستند که بیشتر مردم به مقدار کافی از آنها استفاده نمی‌کنند. مواد مغذی‌ای همچون پروتئین با کیفیت بالا، یُد، انواع ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن در ماهی وجود دارند.

ماهی خطر ابتلا به حمله‌ی‌ قلبی و سکته‌های مغزی را کاهش می‌دهد

خواص ماهی؛ خواص ماهی برای سلامتی بدن + ارزش غذایی آن
خواص و فواید ماهی برای بدن

حمله قلبی و سکته مغزی شایع‌ترین علت مرگ زودرس در دنیا هستند. اما نگران نباشید! یکی از بهترین غذاهایی که می‌توانید برای سلامت قلب بخورید، ماهی است.

محققان بر این باورند که انواع ماهی‌های چرب به‌دلیل میزان بالای اسیدهای چرب امگا ۳ برای سلامت قلب مفیدتر هستند.

خلاصه اینکه، خوردن حداقل یک بار ماهی در هفته خطر ابتلا به حمله‌‌های قلبی و سکته‌های مغزی، دو عامل بزرگ مرگ در دنیا را کاهش می‌دهد.

ماهی حاوی مواد مغذی است که برای رشد بدن حیاتی است

توصیه می‌شود مادران باردار و شیرده به مقدار کافی اسیدهای چرب امگا ۳ مصرف کنند.

زنان باردار نیز باید از ماهی‌های خام و نپخته مثل سوشی اجتناب کنند، زیرا ممکن است حاوی میکروارگانیسم‌هایی باشند که به جنین آسیب وارد کنند.

خلاصه اینکه، ماهی دارای اسیدهای چرب امگا ۳ است که برای رشد مغز و چشم ضروری است. توصیه می‌شود مادران باردار و شیرده به مقدار کافی امگا ۳ مصرف کنند.

ماهی ماده خاکستری در مغز را افزایش می دهد و از زوال عقل در اثر کهولت سن جلوگیری می کند

خواص ماهی” | خواص انواع ماهی و فواید روغن ماهی

مطالعات نشان می‌دهند افرادی که هر هفته ماهی مصرف می‌کنند، ماده‌ی خاکستری بیشتری در مراکز مغزی دارند که احساسات و خاطرات را تنظیم می‌کنند.

خلاصه اینکه، مصرف ماهی با کاهش زوال عقل و عملکرد مغز در سالمندان در ارتباط است. افرادی که به‌صورت منظم ماهی می‌خورند، ماده‌ی خاکستری بیشتری در مراکز مغز دارند. ماده‌ی خاکستری مسئول کنترل احساسات و حافظه است.

ماهی به پیشگیری و درمان افسردگی کمک و شما را شادتر می‌کند

مطالعات نشان داده‌اند احتمال افسردگی در افرادی که به‌طور مرتب ماهی می‌خورند، کمتر است. آزمایش‌های کنترل‌شده‌ی متعددی نیز نشان داده‌اند که اسیدهای چرب امگا ۳ برای افسردگی مفید هستند، و به‌میزان چشمگیری اثر داروهای ضدافسردگی را افزایش می‌دهند.

ماهی به‌معنای واقعی کلمه در افزایش شادی و نیز افزایش کیفیت زندگی مؤثر است. ماهی و اسیدهای چرب امگا ۳ به پیشگیری از دیگر اختلالات روانی مانند اختلال دوقطبی هم کمک می‌کنند.

خلاصه اینکه، اسیدهای چرب امگا ۳ چه به‌صورت تنها و چه همراه داروهای ضدافسردگی مصرف شوند، می‌توانند برای بهبود افسردگی مفید باشند.

ماهی تنها منبع خوب ویتامین D است

برخی روغن‌های ماهی مانند روغن کبد ماهی ویتامین D فراوانی دارند و یک قاشق غذاخوری از آن بیش از ۲۰۰ درصد نیاز بدن را تأمین می‌کند. اگر هم کمتر آفتاب می‌گیرید و به‌طور منظم ماهی چرب نمی‌خورید، باید از مکمل های غذایی ویتامین D استفاده کنید.

خلاصه اینکه، ماهی چرب منبع عالی ویتامین D، ماده‌ی غذایی مهمی است که بسیاری مردم با کمبود آن مواجه هستند.

مصرف ماهی با کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های خودایمنی، از جمله دیابت نوع یک ارتباط دارد

برخی معتقدند که مصرف ماهی می‌تواند خطر ابتلا به آرتریت روماتوئید (رماتیسم مفصلی) و ام‌ اس را هم کاهش دهد، اما شواهد چندانی در این زمینه وجود ندارند.

خلاصه اینکه، خوردن ماهی با کاهش خطر ابتلا به بیماری دیابت نوع یک و چندین بیماری خودایمنی در ارتباط است.

ماهی به پیشگیری از آسم در کودکان کمک می‌کند

خواص ماهی کیلکا - پارسی طب

مطالعات نشان می‌دهند پیشگیری از آسم در کودکان، یکی از خواص ماهی است. مصرف منظم ماهی ۲۴ درصد خطر ابتلا به آسم را در کودکان کاهش می‌دهد، اما تأثیر چندانی در بزرگسالان دیده نشده است.

خلاصه اینکه، برخی مطالعات نشان داده‌اند خطر ابتلا به آسم در کودکانی که بیشتر ماهی می‌خورند، کمتر است.

مصرف ماهی می‌تواند از بینایی‌تان در دوران پیری محافظت کند

در مطالعه‌ای نشان داده شد مصرف منظم ماهی خطر ابتلا به تباهی لکه‌ی زرد را در زنان تا ۴۲ درصد کاهش می‌دهد.
مطالعه‌ی دیگری نشان داد که خوردن ماهی‌های چرب یک بار در هفته خطر ابتلا به نوعی تباهی لکه زرد را تا ۵۳ درصد کاهش می‌دهد.

خلاصه اینکه، خطر ابتلا به تباهی لکه‌ی زرد که علت اصلیِ اختلال بینایی و نابینایی است، در افرادی که بیشتر ماهی می‌خورند، بسیار کاهش می‌یابد.

ماهی می‌تواند کیفیت خواب را بهبود ببخشد

مطالعه‌ای شش‌ماهه که روی ۹۵ مرد میان‌سال انجام شد، نشان داد مصرف ماهی سالمون به‌میزان ۳ بار در هفته باعث بهبود خواب و عملکرد روزانه می‌شود. محققان بر این باور بودند که این امر به‌دلیل وجود ویتامین D در ماهی سالمون است.

خلاصه اینکه، شواهد اولیه‌ نشان می‌دهند که خوردن ماهی چرب مانند سالمون باعث بهبود خواب می‌شود.

ماهی غذایی خوشمزه با پخت آسان است

خواص ماهی برای سلامت بدن - مشرق نیوز

در صورت امکان، به‌جای ماهی پرورشی از ماهی آزاد استفاده کنید. ماهی‌های آزاد اسید چرب امگا ۳ بیشتری دارند و احتمال آلوده بودن آنها کمتر است.

البته گفته می‌شود حتی مصرف ماهی‌های پرورشی هم فواید بیشتری نسبت به خطرات آن دارد. پس همه‌ی انواع ماهی برای شما مناسب هستند و نباید از خواص ماهی غافل شوید.

فیس نم 

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

11 − ده =