یوگا چیست ؟ | فواید شگفت آور یوگا بر سلامتی | حرکات یوگا

یوگا چیست ؟ | فواید شگفت آور یوگا بر سلامتی | حرکات یوگا

یوگا چیست ؟ | فواید شگفت آور یوگا بر سلامتی | حرکات یوگا

ورزش یوگا چیست؟ 

یوگا چیست؟ همانطور که گفتیم، یوگا یکی از ورزش های رایج است که در سلامت جسم و روح شما تأثیر زیادی دارد. یوگا از ریشه کلمه سانسکریت ( YUJ ) گرفته شده که به معنی اتحاد است؛ حتی شنیدن نام آن هم باعث آرامش می‌شود.

تاریخچه و ریشه این ورزش جسمی و فکری به شبه قاره هند می‌رسد؛ یعنی هندو ها از این ورزش و حرکات مختلف آن استفاده زیادی می‌کردند. بسیاری از حرکات یوگا برای آرام سازی فکر و روح طراحی شده‌اند که معمولا با موسیقی همراه هستند البته برای تقویت عضلات هم می‌توانید از تمرینات کششی یوگا استفاده کنید؛ در ادامه به برخی از حرکات پر کاربرد ورزش یوگا اشاره خواهیم کرد.

1. کاهش استرس و حس‌­های مخرب

یکی از محبوب ترین فواید ورزش یوگا، توان آن در ایجاد آرامش و تسکین اضطراب‌های روزانه فرد است. در حقیقت مطالعات ثابت کرده‌اند که یوگا باعث کاهش ترشح هورمون استرس (کورتیزول) شده و بنابراین در طولانی ­مدت به طور معنی ­داری می­تواند حس‌های مخرب مثل خشم، استرس، خستگی و افسردگی را کاهش ‌دهد.

پس ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که برای زندگی بهتر، روزانه حداقل 10 تا 15 دقیقه را به ورزش یوگا اختصاص دهید تا پس از مدتی اثرات شگفت انگیز آن را ببینید.

2. تصحیح عادات غذا خوردن

غذا خوردن آگاهانه مفهومی است که افراد را بر تمرکز و آگاهی حین غذاخوردن تشویق می‌کند. زمانی که شما با توجه کامل غذا را بجوید و به صدای بدنتان گوش دهید، تناسب اندامتان را حفظ کرده و البته از غذایتان بیشترین لذت را می‌برید.

از فواید اثبات شده ورزش یوگا این است که به شما کمک می‌کند تا با آگاهانه غذا خوردن، از افزایش قند خون، افزایش وزن یا خطر اختلالات خوردن دور بمانید. 

3. افزایش انعطاف ­پذیری و قدرت بدن

انجام روزانه یوگا و مدیتیشن به شما کمک می‌کند تا کشش و قدرت عضلاتتان را افزایش دهید. از دیگر فواید ورزش یوگا این است که عضلات بدن از جمله ساق پا، شکم و باسن را تقویت کرده و در عین­ حال انعطاف پذیری­‌تان را افزایش می­دهد.

به یاد داشته ­باشید که حرکات این ورزش را باید با تمرکز و به صورت صحیح انجام دهید تا اثرات مفید آن را در تناسب اندام خود ببینید.

یوگا چیست ؟ | فواید شگفت آور یوگا بر سلامتی | حرکات یوگا

4. یوگا و لاغری

آیا ورزش یوگا برای لاغری مفید است؟ همانطور که می‌دانید، چربی های شکم از سخت ترین قسمت های بدن هستند که به راحتی آب نمی‌شوند؛ چاقی می‌تواند باعث مشکلات فشار خون، دیابت و کبد چرب شود، صبر کنید! نگران نباشید؛ از این به بعد در کنار رژیم لاغری خود این ورزش های خانگی ساده را هم اضافه کنید تا نتیجه بهتری بگیرید و هرچه زودتر از شر چربی های سمج شکم و پهلوی خود خلاص شوید.

این مسئله به خصوص برای خانم هایی که زایمان کرده‌اند، بسیار اهمیت دارد؛ درواقع یوگا در بارداری می‌تواند سلامت مادر و جنین را تضمین کند و باعث تناسب اندام بیشتر پس از زایمان باشد، پس همین حالا شروع کنید!

درواقع، برخی تمرینات یوگا قدرتی هستند و به بهبود توانایی عضلات کمک می‎کنند؛ مثلا حرکات ایستاده یوگا باعث افزایش قدرت عضله پشت ران و عضلات شکم می‌شوند. ورزش های یوگا برای لاغری شکم کدام حرکات هستند؟ برای لاغری شکم و پهلوی خود می‌توانید حرکات مختلف یوگا مثل حرکت کمانی، کبری، قایق و آسیاب دستی را انجام دهید.

5. بهبود کیفیت خواب

کیفیت خواب پایین با چاقی، پرفشاری خون، افسردگی و بسیاری دیگر از اختلالات همراه است. طی مطالعات متعدد ثابت شده­ است که انجام روزانه ورزش یوگا به بهبود کیفیت خواب شما کمک می‌کند.

طی تحقیقی که در سال 2005 انجام شد، انجام ورزش یوگا در مقایسه با مصرف داروهای گیاهی القاکننده خواب بهتر عمل کرده و باعث می­‌شود تا افراد مسن سریع­تر به خواب رفته، عمیق­تر بخوابند و مدت بیشتری را در خواب باشند.

6. کاهش التهاب در بدن

التهاب یک پاسخ ایمنی طبیعی است؛ اما التهاب مزمن در طولانی ­مدت در ایجاد بیماری‌های پیش التهابی همانند بیماری‌های قلب و عروق، دیابت، سرطان و … موثر است.

علاوه بر فواید متعدد ورزش یوگا که به آن‌ها اشاره کردیم، بعضی مطالعات پیشنهاد می‌کنند که یوگا می‌تواند التهاب در بدن را نیز کاهش دهد. مطالعه‌ای در سال 2015 نشان می‌دهد افرادی که به طور منظم ورزش یوگا را انجام می‌دهند، در مقایسه با کسانی که این تمرینات را ندارد سطوح فاکتورهای التهابی در پلاسمایشان پایین­تر است.

7. افزایش تمرکز و قدرت تفکر

یوگا چیست ؟ | فواید شگفت آور یوگا بر سلامتی | حرکات یوگا

لازمه­‌ی انجام یوگا و مدیتیشن این است که شما تمرکز کنید و به درستی نفس بکشید. این فرآیند ذهنتان را آرام می‌کند و باعث می‌شود تا شما بتوانید بهتر فکر کنید.

با کاهش استرس ذهنی و فیزیکی، ما قادر خواهیم­بود تا اطلاعات پیرامون را بهتر دریافت­ کرده و تفکر سازمان ­یافته ­تری داشته باشیم. پس، با هر شرایطی که دارید، ورزش یوگا را به کارهای روزمره خود اضافه کنید و تا ذهن قوی­تر و پویاتری داشته باشید.

8. بهبود سلامت قلب

همانطور که می دانید، سلامت قلب یکی از فاکتورهای اساسی در سلامت هر فرد است. تحقیقات در سال‌های گذشته نشان می‌دهد که ورزش یوگا ممکن است از طریق کاهش سطح فاکتورهای التهابی، کاهش استرس و افزایش سلامت روحی به سلامت قلب کمک کند.

نتایج تحقیقی در گذشته نشان می‌داد که افراد بالای 40 سالی که بیش از 5 سال ورزش یوگا را به طور منظم انجام می‌دادند، فشارخون و نبض پایین تری نسبت به همسالان خود داشتند.

پرفشاری خون یکی از عوامل اصلی شروع کننده بیماری‌های قلبی عروقی نظیر سکته یا حمله قلبی است. کنترل فشارخون می‌تواند این فاکتورهای خطر را در شما کاهش دهد و سلامتی را برایتان به ارمغان بیاورد.

9. عمری طولانی تر

همانطور که اشاره کردیم، انجام روزانه یوگا باعث بهبود استقامت، تناسب اندام و تنظیم ضربان قلب و تنفس می‌شود. همچنین از فواید ورزش یوگا این است که استرس را کاهش داده و شادی را در زندگیتان بالا می‌برد؛ بنابراین، همه موارد می‌توانند چندین سال به عمر شما بیفزایند.

طی مطالعات متعدد ثابت شده ­است که تمرینات متوسط یوگا، با حفاظت از تلومرهای انتهای کروموزوم باعث کندشدن فرآیند پیری و طول عمر بالاتر می‌شود.

10. شادی و رضایت بیشتر در زندگی

اختصاص دادن تنها چند دقیقه از زمان روزانه‌­تان به ورزش یوگا، باعث می‌شود تا شما انسان قوی­تر و شادتری باشید. مطالعه‌ای که اخیرا انجام شد، نشان می‌دهد انجام منظم یوگا و مدیتیشن باعث افزایش سطح هورمون شادی (سروتونین) می‌شود.

مطالعه‌ای مشابه نشان داد که ورزش یوگا در طولانی مدت باعث افزایش فعالیت قسمت‌هایی از مغز می‌شود که اساسا با شادی و رضایت از زندگی مرتبط هستند.

11 . یوگا و بهبود تنفس

به دلیل نفس کشیدن عمیق در حین تمرینات هوازی یوگا، ظرفیت ریه و توانایی ورزش کردن افزایش پیدا می‌کند؛ در نتیجه تأثیرات منفی هورمون استرس خنثی خواهد شد. وقتی شما آرام، عمیق و در سکوت مطلق نفس می‌کشید، بدن‌تان در حالت ریلکس تری قرار می‌گیرد و این مسئله باعث تمدد اعصاب می‌شود.

12 . یوگا زیباکننده پوست صورت

یوگا چیست ؟ | فواید شگفت آور یوگا بر سلامتی | حرکات یوگا

بهتر است همین حالا بوتاکس و هزینه های هنگفت آن را فراموش کنید؛ یوگا و حرکات آن چین و چروک پوست صورت شما را به صورت طبیعی از بین می‌برد. برای جلوگیری از پیری پوست می‌توانید فیگور های جدید یوگا مثل نیلوفر آبی، خمیازه سگ، حالت جغد و ماهی بادکنکی را امتحان کنید.

انواع حرکات یوگا ( تمرینات یوگا در خانه ) 

درباره انواع یوگا، حرکات و تمرینات ورزشی آن چه می‌دانید؟ بیایید تا با هم چند حرکت ورزشی شایع یوگا را بیشتر بشناسیم:

  • کودک شاد ( حرکت ورزشی یوگا )

برای انجام دادن این حرکت، به پشت دراز بکشید و زانوهای‎تان را داخل سینه‌ خود بکشید. سپس آن ها را از هم باز کرده و مچ پا را درست بالای زانوی همان پا بیاورید، به طوری که ساق آن پا عمود بر زمین قرار بگیرد. پنجه پا را به سمت زمین خم کنید تا با برگرداندن آن پا به سمت عقب، پنجه به بیرون خم شود. همین حرکت را برای پای مخالف تکرار کنید.

  • حرکت چوب یوگا

 برای انجام دادن این حرکت یوگا، پاهای خود را روی زمین صاف کنید. این حرکت ورزشی دقیقاً معادل نشسته حرکت کوه یوگا است، دقت کنید که پنجه پا را کمی رو به خودتان خم کنید، پشت خود را کاملاً صاف نگه دارید، تا می‌توانید دست‌ ها را کاملاً صاف کنید.

  • حرکت یوگا ( لانژ )

پا های خود را صاف نگه دارید، سپس پای چپ‌تان را به انتهای زیرانداز تان برسانید و برای رفتن به حالت لانژ، زانوی پای راست خود را خم کنید. سعی کنید پایی که خم شده است، درست بالای قوزک باشد، به طوری که ساق پا کاملاً عمود بر زمین قرار بگیرد. پای چپ را کاملاً صاف نگه دارید. اگر نگه داشتن این وضعیت برای شما دشوار است، می‌توانید زانوی پای چپ را هم به زمین  نزدیک کنید؛ ۵ ثانیه در همین حالت بمانید، سپس پای خود را عوض کنید.

  • حرکت پلانک

بعد از انجام دومین لانژ، پای چپ را هم عقب بگذارید، طوری که کنار پای راست قرار گیرد. این آماده‌سازی اولیه برای حرکت شنای کلاسیک است. ۵ ثانیه در همین وضعیت بمانید، دقت کنید که لگن شما پایین تر از سطح بدن نرود. در صورت نیاز می‎توانید آرنج و زانو های خود را به زمین نزدیک کنید.

  • حرکت گارلند یوگا

برای انجام دادن این حرکت، پا ها را به لبه ‌های زیرانداز تان برسانید، زانو ها را خم کنید و به وضعیت چمباتمه (اسکات) بروید. اگر پاشنه ‌های‌تان به زمین نمی‌رسد، یک ملحفه لوله کنید و زیر آنها بگذارید. این حرکت برای عضلات لگن و مقابله با تأثیر زیاد نشستن در طول رانندگی و … بسیار عالی و مناسب است.

تمرینات تنفسی و کششی یوگا بسیار زیاد هستند ( حرکات گربه، سگ، پروانه، باسن و …) که هر کدام کاربرد های خاص خودشان را دارند، مسئله‌ای که اهمیت دارد، انجام دادن صحیح این حرکات زیر نظر مربی و آموزش صحیح آنها است، نکته قابل توجه دیگر اینکه تمام این حرکات برای همه افراد در سنین مختلف مفید نیست؛ مثلا اگر مشکل دیسک کمر دارید یا باردار هستید، باید در انتخاب حرکات ورزشی یوگا دقت بیشتری داشته باشید و بیشتر از قبل مراقب مضرات یوگا برای بدن و سلامت خود باشید.

یوگا چیست ؟ | فواید شگفت آور یوگا بر سلامتی | حرکات یوگا

یوگا ورزشی برای سلامت روح و جسم!

اگر بخواهیم پیام این مطلب را خلاصه بگوییم: روزانه تنها 15 دقیقه را به انجام ورزش یوگا اختصاص دهید تا روح، جسم و زندگیتان شادتر شود!

امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد و برای دوستان خود نیز به اشتراک گذارید.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

13 + ده =