کمبود آهن در بدن چیست | خواص آهن برای سلامتی

کمبود آهن در بدن چیست | خواص آهن برای سلامتی

آهن چیست؟

آهن یک ماده معدنی موجود در گیاهان، حیوانات و تمام موجودات زنده است. این ماده در ترکیب هموگلوبین به کار می رود؛ ساختاری که بخشی از گلبول های قرمز خون را می سازد و اکسیژن را از ریه ها به بدن حمل می کند.

آهن توانایی حمل اکسیژن را در اختیار هموگلوبین قرار می دهد بنابراین اکسیژن به محل مورد نیاز می رسد. پس می توان گفت آهن در کودکان نقش مهمی در رشد آن ها دارد.

در صورت عدم وجود آهن کافی، بدن نمی تواند هموگلوبین بسازد و تعداد گلبول های قرمز کاهش می یابد. بدین ترتیب بافت ها به اکسیژن مورد نیاز خود دست نمی یابند.

پیشنهاد مطالعه : علائم سرطان ریه چیست؟بیشتر بدانید
کمبود آهن در بدن چیست | خواص آهن برای سلامتی

خواص آهن برای سلامتی

کمبود آهن می‌تواند مشکلات زیادی برای سلامتی انسان داشته باشد. از جمله این مشکلات می‌توان به اختلال عملکرد شناختی ، اختلالات گوارشی ، عملکرد ضعیف در تمرینات ورزشی و کار ، کاهش عملکرد سیستم ایمنی بدن و ضعف در تنظیم درجه حرارت بدن اشاره کرد.

  • کم خونی فقر آهن با شرایطی مانند آرتریت روماتوئید (RA) و لوپوس اریتماتوس مرتبط است.
  • در کودکان، کم خونی ناشی از فقر آهن می‌تواند باعث ایجاد اختلالات شناختی و روانی گردد.

آهن در کودکان: مقدار آهن در کودکان

مقدار آهن برای کودکان بسته به سن آن ها مشخص می شود:

نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند مقدار کافی آهن را تا 4-6 ماهگی از مادر دریافت می کنند. در این زمان، غذاهای غنی از آهن مانند سرلاک های غنی شده و گوشت ها به منظور تامین آهن برای کودکان توصیه می شود.

کودکان تغذیه کننده از شیر مادر که مقدار کافی آهن را دریافت نمی کنند، متخصص اطفال قطره آهن را تجویز می کند. کودکانی که از شیر خشک غنی شده استفاده می کنند نیازی به دریافت قطره آهن ندارند.

پیشنهاد مطالعه : خواص و فواید شیر برای سلامتی بدن

میزان آهن برای کودکان 7-12 ماهه 11 میلی گرم در روز است.

میزان آهن برای کودکان 1-3 ساله 7 میلی گرم در روز است. آهن برای کودکان 4-8 ساله 10 میلی گرم و در کودکان بزرگ تر 9-13 ساله 8 میلی گرم در روز محاسبه شده است.

نوجوانان پسر باید روزانه 11 میلی گرم و نوجوانان دختر 15 میلی گرم آهن دریافت کنند (نوجوانی دورانی است که رشد سریع اتفاق می افتد و نوجوانان دختر به آهن بیشتری برای جبران خونی که ماهانه از دست می دهند نیاز دارند).

آهن برای کودکان بهتر است از رژیم غذایی سالم و متعادل تامین شود. در مورد کودکانی که از غذای جامد استفاده می کنند، غذاهای غنی از آهن تامین کننده آهن در کودکان هستند. از جمله غذاهایی که در تامین آهن برای کودکان مفید هستند عبارتند از:

گوشت قرمز

گوشت مرغ و ماهی

سرلاک های غنی شده

سبزیجاتی با برگ های سبز تیره مانند بروکلی و اسفناج

حبوبات

برخی کودکان در معرض خطر بالای کمبود آهن قرار دارند و برای تامین مکمل آهن را دریافت می کنند.

کمبود آهن در بدن چیست | خواص آهن برای سلامتی

آهن در کودکان: مکمل های آهن

مکمل های آهن در تامین آهن برای کودکان مقدار مطمئنی از آهن را دارا هستند (حداکثر 100 میلی گرم). مکمل های آهن در تامین آهن برای کودکان به صورت قرص و محلول در دسترس هستند که به طور خاص برای کودکان تولید شده اند. در ادامه با این ترکیبات برای تامین آهن برای کودکان آشنا می شویم:

آهن در کودکان: قطره ها

قطره های آهن اثرگذاری بیشتری در تامین آهن در کودکان دارند؛ زیرا به راحتی در بدن جذب می شوند. این مکمل ها اغلب دارای یک قطره چکان درجه بندی شده هستند که دوز را تعیین می کند. شما می توانید این مکمل ها در تامین آهن برای کودکان را مستقیما در دهان آن ها بریزید. بعد از مصرف این مکمل های آهن، دندان های کودک را مسواک کنید تا از تیره شدن رنگ آن ها جلوگیری شود.

آهن در کودکان: شربت ها

شربت ها نیز اشکال دارویی دیگری هستند که در تامین آهن برای کودکان تجویز می شوند. برخی از این شربت ها حاوی ویتامین ب کمپلکس و طعم دهنده هستند. دو قاشق چایخوری از این شربت ها حاوی 7 میلی گرم آهن است. شربت ها در تامین آهن برای کودکان حاوی مواد موثره دیگری هستند که ممکن است کودک نیازی به آن ها نداشته باشد؛ اگر تنها به دنبال تامین آهن برای کودکان هستید، این داروها انتخاب مناسبی نیستند.

آهن در کودکان: قرص های جویدنی

قرص های جویدنی نیز در تامین آهن برای کودکان مصرف می شوند. این قرص ها شیرین بوده و به راحتی خورده می شوند و اغلب حاوی ویتامین های دیگر نیز هستند. در نظر داشته باشید که قرص های جویدنی مقدار آهن کمتری در مقایسه با سایر مواد موثره خود دارند. ظرف حاوی این داروها در تامین آهن برای کودکان را دور از دسترس آن ها قرار دهید.

آهن در کودکان: آدامس ها

مکمل آهن ممکن است در فرم آدامس در تامین آهن برای کودکان به کار رود. کودکان اغلب تمایل بیشتری به مصرف این شکل از مکمل های آهن نشان می دهند. والدین باید این اشکال دارویی در تامین آهن برای کودکان را دور از دسترس آن ها قرار دهند. این آدامس ها کاملا گیاهی بوده و عاری از هر گونه طعم دهنده یا رنگ مصنوعی هستند. این داروها همچنین تخم مرغ، شیر، مغزیجات و گلوتن ندارند.

آهن در کودکان: پودر

مکمل آهن پودری می تواند با خوراکی های نرم و مورد علاقه کودکان مانند پوره سیب زمینی یا ماست ترکیب شوند و در تامین آهن برای کودکان مصرف گردند. هر پاکت از مکمل پودری حاوی 4 میلی گرم آهن است.

پیشنهاد مطالعه : آموزش غذا دادن به نی نی ها

مقدار توصیه شده آهن

کمبود آهن در بدن چیست | خواص آهن برای سلامتی

معمولا مقدار مجاز مصرف آهن در روز به سن و جنسیت فرد بستگی دارد.

نوزادان

۰ الی ۶ ماهه: ۰.۲۷ میلی گرم

۷ الی ۱۲ ماهه: ۱۱ میلی گرم

کودکان

یک الی سه ساله: ۷ میلی گرم

چهار الی هشت ساله: ۱۰ میلی گرم

مردان

۹ الی ۱۳ ساله: ۸ میلی گرم

۱۴ الی ۱۸ ساله: ۱۱ میلی گرم

۱۹ سال و بیشتر:۸ میلی گرم

زنان

۹ الی ۱۳ ساله:۸ میلی گرم

۱۴ الی ۱۸ ساله: ۱۵ میلی گرم

۱۹ تا ۵۰ ساله: ۱۸ میلی گرم

۵۱ به بالا: ۸ میلی گرم

دوران بارداری: ۲۷ میلی گرم

کمبود آهن در دوران بارداری می تواند منجر به زایمان زودرس شود. مکمل‌های آهن می‌تواند برای افرادی که از طریق رژیم غذایی قادر به دریافت آهن نیستند مناسب باشد.

معمولا بهتر است برای دستیابی به وضعیت آهن خوب در بدن، غذاهای غنی از آهن مصرف شود و در عین حال موادی که مانع جذب آهن می‌شود از رژیم غذایی حذف شده یا کاهش یابد. بیشتر غذاهای غنی از آهن حاوی انواع مواد معدنی مفید برای بدن هستند که می‌توانند سلامت کلی بدن را تامین کنند.

فیس نم 

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

17 + 3 =