تناسب اندام با شنا

تناسب اندام با شنا

چرا شنا؟ رسیدن به تناسب اندام با شنا از نگاهی نه تنها کاری سخت یا طاقت فرسا نیست، حتی با رغایت کردن چند پارامتر ساده می تواند به روشی مفرح و لذت بخش تبدیل شود. همه ما تجربیات شیرین بسیاری در ارتباط با استخر،پارک آبی و دریا داریم و توام کردن تفریح، ورزش و سلامتی میتواند ایده ای به غایت زیبا باشد.

تناسب اندام با شنا

تغذیه متناسب با هدف

اولین نکته قابل تامل به صورت کلی این که بدن در فعالیت های هوازی نیازمند سوخت چربی و در فعالیت های سرعتی و قدرتی نیازمند سوخت گلیکوژن(قند) است. خوب است بدانید که بیشترین میزان جذب قندها دوساعت اول بعد از ورزش است.

بنابراین کسانی که از شنا توقع لاغر شدن دارند و این ورزش را به منظور لاغری انجام می‌دهند دو ساعت بعد از شنا نباید مواد قندی بیش از حد استفاده کنند، تا شنا به کاهش وزن منجر گردد.

کاهش یا افزایش وزن و در مجموع تناسب اندام با شنا به این صورت است که اگر نوع شنا کردن ما با سرعت متوسط و در مسافت طولانی باشد، حرکت هوازی محسوب و همان طور که گفته شد باغث سوختن چربی و در پی آن لاغری می شود.

و اگر نوع شنا کردن ما قدرتی، یعنی با سرعت بیشتر و در مسافت و زمان کمتری باشد، باعث سوخت گلیکوژن(قند) شده و به سبب فشار بیشتر به ماهیچه افزایش وزن را در پی دارد.

لاغری

اگر قصد کاهش وزن دارید توجه داشت باشید که از مصرف بیش از حد کربوهیدرات (انواع قند، سیب زمین ، برنج، ماکارونی و امثال اینها) به خصوص دو ساعت بعد از تمرین پرهیز کنید، چرا که بدن برای تامین نیاز خود به سراغ ذخایر چربی رفته و باعث لاغری خواهد شد.

چاقی

اگر هدف شما تناسب اندام با شنا به منظور افزایش وزن است، باید همواره ذخایر کربوهیدرات بدن را پر نگه دارید. بلافاصله بعد از تمرین از انواع قند های ساده(خرما، شیره و …) استفاده کنید. از مصرف پروتویین غافل نشوید. البته افزایش وزن از طریق شنا محدود است اما در عوض تناسب اندام و هماهنگی عضلات کمترین مزیتیست که در پی خواهد داشت.

چگونگی و میزان مصرف کالری

چون غلظت آب تقریبا ۸۰۰ برابر هواست، هر حرکت دست یا پا به نوعی یک تمرین مقاومتی کوچک برای کل بدن‌ به‌ویژه مرکز بدن، باسن، شانه‌ها و بازوها محسوب می‌شود. پس با شنا کردن، علاوه بر اینکه کالری می‌سوزانید، حجم خالص ماهیچه‌ها را هم افزایش می‌دهید که متابولیسم بدن شما را افزایش می‌دهد. شنای آرام و معمولی حدود 400 تا 500 کالری در ساعت می‌سوزاند، و این در حالی‌ است که شنای حرفه‌ای و قدرتی در همین مدت حدود ۷۰۰ تا 800 کالری انرژی مصرف می‌کند.

طراوت پوست، زندگی شاداب

دوستانی که به دنبال تناسب اندام با شنا هستند، قطعا طراوت و شادابی پوست نیز برایشان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. نکته مهم در این خصوص تامین آب مورد نیاز بدن قبل و بعد از شناست. برای رسیدن به این مهم بهتر است قبل از شروع تمرین یک لیوان آب نوش جان کنید. در انتهای تمرین حتما آب مورد نیاز بدن را تامین کنید.

پیشنهاد مطالعه : ۷ نکته برای محافظت ازسلامت پوست 

برای دقت بیشتر در این خصوص می‌توانید یک بار پیش از تمرین وزن کشی کرده و یک بار نیز پس از آن; با به دست آوردن اختلاف وزن به میزان آب از دست رفته بدن خود پی می برید. اکنون برای جبران باید به میزان یک ونیم برابر آب مصرف کنید تا جبران آب از دست رفته شده باشد.

دمای آب

نکته دیگری که در نگاه اول به نظر ساده می رسد،دمای آبی است که در آن شنا می کنید. شنا کردن در آبی با دمای پایین باعث سوخت میزان کالری بیشتری نسبت به آبی با دمای بالاتر خواهد شد. چرا که علاوه بر مصرف کالری برای خود شنا، بدن میزان کالری اضافه تری به جهت حفظ دما می سوزاند.

آب، پرستار مفصل

جالب اینجاست که تناسب اندام با شنا با وجود اینکه شما را خوش‌اندام می‌کند، به بدن‌تان سخت نمی‌گیرد. آب در اصل جاذبه را خنثی می‌کند پس وقتی شما زیر آب هستید به صورت مجازی بی‌وزن می‌شوید و به مفصل‌هایتان استراحت می‌دهید، چیزی که واقعا به آن نیاز دارند.

دکتر «جوئل استیجر»، مدیر مؤسسه‌ی علم شنای councilman  در دانشگاه ایندیانا، که سال‌ها عمرش را صرف بررسی تأثیرات شنا کرده‌ است می‌گوید:« شما می‌توانید تقریبا هر روز بدون احتمال آسیب به بدن‌تان شنا کنید». در حالی‌که این وضعیت در مورد ورزش‌هایی مانند دویدن یا تمرینات قدرتی صدق نمی‌کند.

شنا بلد نیستم! باز هم تناسب اندام با شنا

جالب است بدانید که میزان مصرف کالری و به تبع آن کاهش وزن و تناسب اندام با شنا در آماتور ها بیشتر از شناگران حرفه ای است. شنا گران حرفه ای به دلیل تسلت به اصول شنا با حداقل مقاومت آب روبه رو هستند و در آب راحت تر حرکت می کنند. در نتیجه کالری کمتری نسبت به آماتورها می سوزانند. پس اگر آماتور هستید و اضافه وزن دارید، شنا یکی از بهترین روش ها برای کاهش وزن است.

سلامتی

داده‌های مطرح‌شده در یک کنفرانس در دانشکده‌ی پزشکی ورزشی آمریکا نشان می‌دهد که فشار خون، میزان کلسترول، عملکرد قلب و رگ‌ها، دستگاه عصبی و عملکرد آگاهانه در شناگران با افراد بسیار جوان‌تر از آنها قابل مقایسه است‌.

محققان دانشگاه ایندیانا، شناگران تفریحی را با افرادی که شنا نمی‌کردند مقایسه کردند و به این نتیجه رسیدند که شناگران در همه‌ی سنین نسبت به افرادی که شنا نمی‌کنند دارای ماهیچه‌های قوی‌تر، کمرِ باریک‌تر و اندام زیباتری هستند.

فیس نم 

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

پنج × دو =