همه چیز در مورد تغذیه در بارداری

تغذیه دوران بارداری ؛ در دوران حاملگی چه بخوریم؟

همه چیز در مورد تغذیه در بارداری ( Pregnancy )

تغذیه در بارداری نقش بسیار زیادی در بارداری دارد ، در این مقاله قصد داریم در مورد تغذیه قبل بارداری ، حین بارداری و بعد بارداری بپردازیم . پس با فیس نم همراه باشید .

اصلاح تغذیه قبل از بارداری یک قدم حیاتی برای داشتن نوزاد سالم است.

عواملی مثل قد و وزن و تغذیه نقش مهمی در سلامتی مادر باردار و جنین در حال رشد دارد.

وزن قبل از بارداری ، بهترین وزن قبل از بارداری :

وزن مادر قبل از بارداری تاثیر مستقیم روی وزن نوزاد، هنگام تولد دارد. مطالعات نشان داده است زناني که کمبود وزن دارند به احتمال زیاد نوزادانی کم وزن به دنیا می آورند. حتی اگر در حین بارداری به وزن طبیعی و مطلوب برسند هم وضعیت به همین صورت است.

برعکس اضافه وزن قبل از بارداری احتمال وقوع دیابت بارداری و یا بالا رفتن فشارخون را افزایش میدهد. پس حتما قبل از بارداری با پزشک متخصص در مورد وزن ایده آل خود صحبت کنید. با فیس نم باشید .

غذاهای مفید در دوران بارداری و غذاهای مقوی برای زنان باردار :

بسیاری از خانم ها قبل از بارداری تغذیه مناسبی ندارند و ممکن است از نظر مواد مغذی بدن، وضعیت مطلوبی برای پرورش جنین نداشته باشند.

به طور کلی، یک زن باردار برای تامین نیازهای بدن و جنین در حال رشد خود، باید روزانه 300 کالری اضافی دریافت کند. البته این دریافت کالری باید از طریق مواد غذایی مفید و سالم باشد.

5  گروه از مواد‌غذایی مفید قبل از بارداری:

غلات ، بهترین نان در بارداری :

غذاهایی که از گندم، برنج، جو دو‌سر، آرد ذرت، جو یا غلات دیگر تهیه می شوند همگی جز گروه غلات به حساب می آیند.

سعی کنید نیمی از نیاز بدن به غلات را از طریق غلات کامل برطرف کنید. غلات کامل شامل: برنج قهوه ای، بلغور جو دو‌سر و گندم کامل هستند.

سبزیجات ، بهترین سبزی در بارداری:

سعی کنید از انواع سبزیجات مثل: سبزیجات تیره، قرمز، نارنجی، حبوبات (لوبیای خشک و نخود‌فرنگی) و سبزیجات نشاسته دار استفاده کنید.

استفاده از سبزیجات تازه را در برنامه غذایی خود بگنجانید، در غیر این صورت، از سبزیجات کنسروی که فاقد نمک هستند یا نمک خیلی کمی  دارند استفاده کنید.

بهتر است مصرف ادویه جات و سس هایی که معمولا به سبزیجات اضافه میکنید را کاهش دهید.

حتما مطالعه شود : ادویه های مجاز و ممنوع در حاملگی

میوه ها ، بهترین زمان خوردن میوه در بارداری :

میوه های تازه یا منجمد، آبمیوه و حتی میوه های کنسروی جز نیاز های بدن قبل و بعد از بارداری هستند. البته همچنان استفاده از میوه تازه نسبت به سایرین انتخاب بهتری است.

لبنیات ، خوردن لبنیات در بارداری :

شیر ، ماست و تمام محصولاتی که از شیر فرآوری می شوند جز گروه لبنیات هستند.

از بین محصولات لبنی فراوانی که در بازار وجود دارد استفاده از لبنیات فاقد چربی و یا کم چرب انتخاب بهتری است و منابع غنی تری از کلسیم را در اختیار بدن قرار میدهد.

پروتئین ، درمان دفع پروتئین در بارداری :

اگر اضافه وزن دارید و پزشک شما تشخیص داده است که باید وزن خود را کم کنید پس مصرف پروتئین را بالا ببرید.

گوشت و مرغ کم چرب یا بدون چربی را در سبد غذایی خود بگنجانید.

  • ماهی، آجیل ها، مغز ها، نخود‌فرنگی و لوبیا منابع غنی از پروتئین هستند.

روغن ها ، بهترین روغن در دوران بارداری :

روغن ها جزء گروه های پنج گانه نیستند، با این وجود روغن هایی که منشا گیاهی دارند حاوی مواد مغذی اصلی هستند و باید به میزان متوسط در رژیم غذایی قبل از بارداری گنجانده شوند.

 از مصرف چربی های حیوانی که در دمای اتاق جامد هستند خودداری کنید.

فولیک اسید ، زمان مصرف فولیک اسید قبل از بارداری :

 زنان در سنین باروری روزانه  به 400 میکروگرم (0/4 میلی گرم) اسید فولیک نیاز دارند.

برخی سبزیجات برگ سبز، آجیل، لوبیا، مرکبات و غلات صبحانه  فولیک اسید دارند.

 مصرف فولیک اسید خطر نقایص سیستم عصبی مثل ناتوانی ذهنی را کاهش می دهد.

فولیک اسید در 28 روز اول بارداری، که بیشترین نقایص سیستم عصبی در این بازه زمانی رخ میدهد، تاثیر زیادی دارد.

متاسفانه بسیاری از خانم‌ها در این بازی کوتاه مدت متوجه بارداری خود نمی شود. پس مهم است که مصرف اسید فولیک را قبل از بارداری آغاز کند و تا بارداری ادامه دهند.

پزشک متخصص دوز مناسب برای بدن شما را تجویز میکند.

آهن ، مصرف قرص آهن در بارداری از چه ماهی:

 درصد بالایی از خانم ها دچار کمبود آهن هستند. ساختن ذخایر آهن به آماده سازی بدن مادر برای برطرف کردن نیازهای جنین در دوران بارداری کمک میکند.

 موارد زیر دارای مقادیر بالای آهن هستند:

  • گوشت های مثل: گوشت گاو، گوشت خوک، گوشت بره و جگر
  • طیور مثل: مرغ، اردک و بوقلمون
  •  ماهی و صدف مثل: ساردین و قزل آلا.

 در مورد مصرف ماهی با پزشک خود صحبت کنید زیرا برخی از ماهها مثل کوسه‌ماهي، اره‌ماهي، نيزه‌ماهي، ماهي‌هاي درخشان، ماهي روغني اروپاي شمالي، و ماهي نارنجي دريايي. حاوی مقادیر زیاد جیوه هستند که برای جنین مضر است

  • سبزیجات بردار مثل کلم بروکلی، کلم پیچ و سبزی شلغم
  •  حبوباتی مثل لوبیا سبز، نخود سبز، لوبیا چیتی و نخود
  •  نان های سبوس دار و نان سفید غنی شده با آهن، ماکارونی  برنج و غلات
حتما مطالعه شود : این 9 مواد غذایی غنی از آهن را بشناسید

کلسیم ، نشانه کمبود کلسیم در بارداری :

طی بارداری، استخوانهای جنین با استفاده از کلسیم بدن مادر ساخته و محکم می شوند. اگر کلسیم کافی در رژیم بارداری وجود نداشته باشد جنین ممکن است کلسیم مورد نیاز خود را از استخوانهای مادر دریافت کند. این امر موجب پوکی استخوان در زنان میشود.

 میزان کلسیم توصیه شده برای خانمها 1000 میلی گرم است. مصرف روزانه سه وعده شیر و یا سایر محصولات لبنی چیزی حدود 1000 میلی گرم کلسیم برای بدن تامین میکند.

رفع مشکلات معده قبل بارداری :

  •  مشکلات معده را بشناسید و برطرف کنید.

 پیش از هر چیزی با مراجعه به پزشک و انجام آزمایش های لازم هر گونه ضعف و ناراحتی در معده را برطرف کنید. در این صورت بارداری راحت تری پیش‌رو خواهید داشت.

 رفع بسیاری از مشکلات معده با ترک کردن بعضی از عادات مضر میسر می شود.

     کم بخورید ولی زیاد! یعنی حجم غذای هر وعده را کم و در عوض تعداد وعده ها را زیاد کنید.

 بلافاصله بعد از مصرف غذا دراز نکشید.

 خوراکی های نفاخ را بشناسید و مصرف آنها را به حداقل برسانید.

صرف خوراکی هایی که مواد نگهدارنده و امولسیون کننده دارند را کنار بگذارید.

 بهتر است مصرف فست فود را به طور کامل حذف کنید. بیشتر این خوراکی ها دارای موادی هستند که می‌تواند برای شما و نوزادتان در آینده مضر باشد.

در مورد مصرف شیرین کننده های مصنوعی نیز بهتر از جایگزین آنها، که قندهای طبیعی هستند استفاده کنید.

 یکی از مواردی که توجه به آن بسیار مهم است مسئله مصرف کافئین است. هنگام رژیم قبل از بارداری  در مصرف کافئین زیاده‌روی نکنید.

 تحقیقات نشان داده است مصرف چای و قهوه بیش از ۳۰۰ میلی گرم در روز جذب کلسیم و آهن در بدن را با مشکل روبرو میکند.

مصرف مشروبات الکلی، سیگار، و یا حتی قرار گرفتن در معرض دود سیگار جزخط قرمز‌های قبل از بارداری هستند.

رژیم قبل از بارداری برای مردان:

رعایت رژیم اصولی قبل از بارداری برای مردان نیز مورد اهمیت است. توصیه می شود مردان حداقل سه ماه قبل از وقوع بارداری همسر خود، مولتی ویتامین مصرف کنند.

سیگار و مشروبات الکلی را کنار بگذارید و مصرف روی و سلنیوم را آغاز کنند.

دریافت منابع کافی از روی نیز می تواند کمک کننده باشد.

 اسفناج، گوشت گاو، میگو، سیبر، بادام زمینی، زرده تخم مرغ، شکلات‌تلخ و … منبع رو هستند.

fhvnhvd T jybdi nv fhvnhvd

حتما این مطلب را دنبال کنید چرا که تغذیه حین بارداری و بعد بارداری هم به این مطلب در سایت فیس نم اضافه خواهد شد ، پس این صفحه را در گوشی یا لپ تاپ خود ذخیره نمایید .

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

پانزده + 16 =